/About
About2017-03-28T11:27:28+00:00
1990 januari, schilderijen, centrum voor kunst en vormgeving “Zouavenlaan 77”, Tilburg
1991 mei, schilderijen, Ateliers Driebergen, Driebergen
1992 april, schilderijen, Galerie Gaudi, Landgraaf
1993 april, schilderijen, Gemeentehuis Gilze en Rijen
1993 april, beelden, Galerie Het Weefhuis, Nuenen
1993 mei, beelden, Galerie Ginneken, Breda
1993 oktober, schilderijen en beelden,  Galerie Esprit, Clinge
1994 april, beelden en schilderijen, Galerie de Mollegangen, Bergen op Zoom
1994 september, beelden, Smelik &Stokking Galleries, Den Haag
1994 oktober, schilderijen en beelden,  Galerie Ginneken, Breda
1995 januari, beelden, Galerie Lughien, Amsterdam
1995 arpril, beelden, Galerie Inkt, Delft
1995 april, beelden, Galerie van Aerts, Vessem
1995 juli, beelden, Galerie Famke van der Kooi, Zoelen
1995 oktober, “one man show”, Galerie de Ringeloor, Gilze
1995 november, “one man show”, Galerie Gaudi, Landgraaf
1996 januari, beelden  en werken op papier, Galerie Inkt, Delft
1996 februari, beelden, Tongerlohuijs, Roosendaal
1996 maart, beelden, Galerie Dorine Eijkman, Maastricht
1996 april, schilderijen en beelden, Galerie Margot, Eindhoven
1996 juni, beelden, Galerie Brauckmann, Heemstede
1996 augustus, beelden en schilderijen,  de Bewaerschole, Heemstede
1997 maart, beelden en childerijen, Galerie Wind, Soest
1997 april, beelden en schilderijen, Galerie Famke van der Kooi, Zoelen
1997 mei, schilderijen en beelden, De Parterre, Middelharnis
1997 september, beelden,  Galerie Marijke Raaijmakers, Grubbenvorst
1997 november, beelden, Galerie Sous Terre, Lithoyen
1997 december, beelden,  Galerie MAS, Kalmthout (B)
1998 februari, beelden en schilderijen, Galerie Esprit, Clinge
1998 april, schilderijen en beelden, Galerie Lughien, Amsterdam
1998 april, beelden,  Galerie Inkt, Delft
1998 mei, schilderijen en beelden, Galerie Reinart, Oss
1998 september. schilderijen en beelden, Sony City, Badhoevedorp
1998 december, schilderijen en beelden,  Galerie Jutta Bauer, Nijmegen
1999 maart, schilderijen en beelden, Galerie De Hoekweide, Wolphaartsdijk
1999 juli, beelden en schilderijen, Galerie Helga Hofman, Alphen ad Rijn
1999 oktober,schilderijen en beelden, Provinciehuis Flevoland, Lelystad
1999 november, beelden en schilderijen Galerie “’t Koetshuis”, Hulshorst
1999 november, schilderijen “TABAKSBLAD” Galerie Helga Hofman, Alphen ad Rijn
1999 december, schilderijen en beelden, Galerie “De Blauwe Roos”, Burum
2000 januari, beelden, Galerie Tracé, Maastricht
2000 februari, schilderijen en beelden, Galerie Margot,Eindhoven
2000 maart, schilderijen en beelden, Galerie Reinart, Oss
2001 maart, schilderijen en beelden Galerie Esprit, Clinge
2001 juni, schilderijen en beelden, Galerie Inkt, Delft
2001 september, schilderijen en beelden, SLB Gallery, Zeewolde
2001 december, schilderijen en beelden, Galerie van Aerts, Vessem
2002 januari, schilderijen en beelden, Galerie De Blauwe Roos, Burum
2002 juni, schilderijen en beelden, Zuidkoop, De Lier
2002 september, schilderijen, VDO Hoogeschool, Nijmegen
2002 oktober, beelden en schilderijen, L’ete Indien” , Galerie Delaro Meerle (B)
2003 maart, schilderijen en beelden, “VERF en HUID”, Galerie Peter Leen, Breukelen
2003 april, schilderijen en beelden “symbolen en de huid” Galerie Het Koetshuis, Hulshorst
2003 mei, beelden, Galerie Tracé, Maastricht
2003 november, “triptiek van de schoonheid” , Galerie Delaro, Meerle (B)
2004 november, beelden, Galerie Henk J. Pruisen, Warmond
2004 maart, “structuur-schriftuur” foto-Spaarnestad, Rijksarchief Noord Holland, Haarlem
2004 maart, “eeuwig is (al)tijd” beelden en schilderijen, Galerie Delaro Meerle (B)
2005 april, schilderijen en beelden, Galerie van Aerts, Vessem
2005 mei, “synthese van natuur en cultuur” Galerie De Blauwe Roos, Burum
2005 november, “eeuwig is (al)tijd”, SLB Gallery, Zeewolde
2006 mei, schilderijen en beelden, Galerie Molenaars, Breda
2007 mei-juni project “TIME PIECES”, Stadsgalerij Breda, Breda
2007 mei-juni “schilder, beeldhouwer, fotograaf”, Galerie De Compagnie, Dordrecht
2007 mei-juni fotoproject “CATHEDRALE” StadsGalerie, Woudrichem
2007 juli, schilderijen en beelden, Galerie De Blauwe Roos, Burum
2007 oktober , “TRANSGRESSIE” schilderijen en fotografie, Bisdom, Antoniuskerk Breda
2007 november, schilderijen en beelden, Galerie Esprit, Clinge
2008 juni, “Genesis van de vorm” schilderijen en beelden,  StadsGalerie, Woudrichem
2009 januari, schilderijen en beelden, Galerie Link, Gent (B)
2009 mei, schilderijen,  Galerie “De Bakkerij”, Bergen a/d Maas
2009 december, “VER- / HERKENNINGEN & INUNDATIES” Chassé Theater, Breda
2010 februari, beelden, Galerie : “Het Cleyne Huis”, Den Haag
2010 september,  beelden (klein) , Galerie De Compagnie, Dordrecht
2010 september, schilderijen,  Galerie: “10bij10”, Nieuwolda
2011 juni, “EEN DIALOOG IN KUNST EN KARAKTER II” Galerie DeLaRo, Meerle (B)
2011 juni “TAKKEN-WIELEN-TIJDGEWICHT”, Museum Jan Heestershuis, Schijndel
2012 juni, beelden en schilderijen,  Galerie: “10bij10”, Nieuwolda
2012 oktober “EEN DIALOOG IN KUNST EN KARAKTER III” StadsGalerie, Woudrichem
2015 januari, “EEN DIALOOG IN KUNST EN KARAKTER IV” Gemeentehuis, Gorinchem
2015 mei “EEN DIALOOG IN KUNST EN KARAKTER V” Museum Arboretum, Oudenbosch

1987 juni, gemeentehuis Gilze en Rijen, Rijen
1988 april, Galerie “Micro”(Het Kijkhuis), Oosterhout
1988 juni, project “de laatste campagne” Kunststichting LAVA, Zevenbergen
1989 januari, “Rondom hedendaagse Figuratie II”  Culturele Centra Lommel (B)
1989 december, “Kunst’90” (RAI) Amsterdam
1990 mei, kunstproject “Traverse” Kunststichting LAVA, Zierikzee
1990 augustus, “ART BRUT” Noordhavenpoort, Zierikzee
1991 januari, LAVA op ZICH, Provinciehuis Noord Brabant, met leden LAVA Den Bosch
1991 oktober, project “METAMORFOSE” galerie van Aalst, Biest Houtakker
1992 januari, “Rondom hedendaagse figuratie III”  Culturele Centra, Lommel (B)
1992 maart, project “METAMORFOSE” Galerie de Hoekweide, Wolphaartsdijk
1992 juni, Zomerexpositie Galerie Lambèr, Valkenswaard
1993 april-mei, project “METAMORFOSE”, Museum Elisabeth Weeshuis, Culemborg
1993 juni-juli, project “METAMORFOSE” , Galerie Gaudi, Landgraaf
1993 juni-juli, overzicht expositie, Galerie Ginneken, Breda
1993 okt.-nov. (beurs) Lineart, met Galerie Gaudi, Gent (B)
1994 februari, “Uit de Verf”, Galerie van Aerts, Vessem
1994 april, Sonsbeek Art &Design, met Galerie JW Baelemans, Arnhem
1994 mei, “Lava in situ” Stichting Kunst in het Kerkje, (met leden LAVA) Velp
1994 mei-sept. Beeldentuin Galerie Sous-Terre, Lithoyen
1994 mei-juni, “the human figure” Galerie Marijke Raaijmakers, Grubbenvorst
1994 juni-juli project “SAGA” Galerie Woppie’s Deel, Gramsbergen
1994 juni, (beurs) KunstRAI met Galerie Marijke Raaijmakers, Amsterdam
1994 juni, stockexpositie Galerie Esprit, Clinge
1994 september, project “SAGA” Galerie Gaudi, Landgraaf
1994 oktober, “eerste keus” Galerie van Aerts \,Vessem
1994 november, jubileum tentoonstelling Galerie Sous-Terre, Lithoyen
1995 febr.-mrt. stock expositie Galerie JW Baelemans, Lexmond
1995 april, (beurs) HAF met Galerie de Ringeloor, Den Haag
1995 febr.-april, project “SAGA”, Galerie Margot, Eindhoven
1995 mei, “kunstenaars uit de vaste collectie” Galerie Esprit, Clinge
1995 juni, “een nieuwe lente” Galerie van Aerts, Vessem
1995 juni-aug., Zomeropstelling 8 De Keerder Kunstkamer, Cadier en Keer
1995 juli, project “SAGA” Stichting Ateliers Driebergen, Driebergen
1995 juli-aug., beelden zomerexpositie Smelik & Stokking Galleries, Den Haag
1995 september, “ruimte voor verscheidenheid” kunstmanifestatie Noord Oost Overijssel
1995 nov.-dec., “Art-Parade” Galerie Sous-Terre, Lithoyen
1995 december, (beurs) Lineart met Lies Holtrop kunsbemiddeling, Gent (B)
1996 januari, gemeentehuis Gilze en Rijen, Rijen
1996 mei, stockexpositie Galerie JW Baelemans, Lexmond
1996 mei ,”beelden” Galerie Cantera, Utrecht
1996 mei-aug., “BEELDENTUIN” Galerie Famke van der Kooi, Zoelen
1996 juli-aug., “ZOMERSXPOSITIE” Smelik & Stokking Galleries, Den Haag
1996 oktober. “BEELDENTUIN” Galerie ‘de blauwe roos’, Burum
1996 december, (beurs) Lineart met Galerie Gaudi, Gent (B)
1996 december, “Art Sale, buitenplaats Donkervliet” Galerie Helga Hofman, Baambrugge
1996 december, “Maskers” (Emma kinderziekenhuis) Galerie Lughien, Amsterdam
1997 februari ,”Mardi Grass”  galerie de Ringeloor, Gilze
1997 maart, schilderijen en beelden, Galerie Jutta Bauer, Nijmegen
1997 mei, (beurs) KunstRAI met Galerie Marijke Raaijmakers, Amsterdam
1997 november, “100 jonge Nederlandse schilders” Living Art, Ameland
1997 “zomer”, beeldentuin de Keerder Kunstkamer, Cadier en Keer
1997 “zomer”, beeldentuin Galerie Famke van der Kooi, Zoelen
1997 “zomer”, beeldentuin galerie de Ringeloor, Gilze
1997 december, (beurs) Lineart met Galerie Gaudi, Gent (B)
1998 april, (beurs) Holland Art Fair met Galerie Inkt, Den Haag
1999 april, (beurs) Holland Art Fair met Galerie de Ringeloor,  Den Haag
1999 december, (beurs) Lineart met Galerie de Ringeloor,  Gent (B)
2000 april, Artevent, Helmond
2000 dec.-jan, “SALON D’ HIVER” Galerie Molenaars, Breda
2001 januari, jubileum expositie t.g.v. 15 jarig bestaan Galerie Esprit, Clinge
2001 september, Bienale v.d. Europeese beeldhouwkunst Jardin Des Plantes, Parijs
2002 september, beelden in de herfst (Louis van der Meijden), Delfgauw
2002 november, kunstevent beursgebouw, Antwerpen
2003 maart, salon d’ art contemporain exporuimte, gemeentehuis Viry Chattilon (Fr)
2003 april, (beurs) H.A.F. met Galerie het Koetshuis, Den Haag
2003 mei, Kunstevent beursgebouw, Dortmund (D)
2003 juni, 20 jaar bronsgieterij Myron, StadsGalerie Woudrichem
2003 juni, « 2 x 10 » Galerie Anna Palownahuis, Soest
2004 mei-sept., “the human shape beeldentuin, Sculpture, Asten
2004 juni, kunstenaars uit de vaste collectie Galerie Esprit, Clinge
2004 juni-juli, beeldentuin Galerie Delaro, Meerle (B)
2005 juni-juli, beeldentuin Galerie Delaro, Meerle (B)
2005 juni, “voice of the rose 7” (zomerexpositie) Galerie de Blauwe Roos, Burum
2005 oktober, project “TAKKEZOOI” de Cooperatie Gebouw F, Breda
2005 december, project “TAKKEZOOI” de Cooperatie StadsGalerie, Woudrichem
2006 september, “when time becomes timeless” Galerie Kobalt, Culemborg
2006 mei-juli, “de verbelde muze” (beeldentuin) Galerie Delaro, Meerle (B)
2006 sept.-nov., “tabula rasa” Galerie Delaro, Meerle (B)
2012 mei, “beeldkracht” Galerie hans Persoon, Veldhoven
2012 dec.-jan., winterexpositie Galerie 10bij10, Nieuwolda
2014 juli, Art Zevenaar Gilsing Wonen, Zevenaar
2015 februari, jubileum expositie 10bij10 (5 jaar) Galerie 10bij10, Nieuwolda

NL

Geboren in 1958

1980-1984 Kunst Academie, Rotterdam.          

Methode

De kunst van Simon Woudwijk is zonder twijfel veelzijdig te noemen. Fotografie, werken op papier, ruimtelijk werk in brons gecombineerd met hout en alledaagse materialen en niet te vergeten de schilderkunst. Juist die veelzijdigheid maakt Woudwijk tot een intrigerende kunstenaar die schijnbaar moeiteloos overschakelt van abstract naar verhalend, van het grote, expressieve gebaar in verf naar treffende, fotografische details of verstilde natuurbeelden. Wie de kunst van Simon Woudwijk op zich in laat werken, kan twee kanten op: mee gaan in het beeld dat Woudwijk je voorschotelt: je simpelweg verliezen in de vloeiende vormen, de gloeiende kleuren of het materiaal gebruik. Of op zoek gaan naar het waarom.

Wat bedoelt Woudwijk eigenlijk met zijn steeds terugkerende thema´s, het wiel, de wachter en het bootje- wat is de diepere bedoeling achter een vaak esthetische facade. Want, zoals Simon Woudwijk het zelf stelt: ´je wilt natuurlijk toch ook een mooi ding maken`. Het intrigerende aan zo´n achteloze opmerking is de estheet die hier spreekt, die enerzijds zijn hele kunstenaarsschap in dienst heeft gesteld van één enkele, prangende vraag maar er tegelijkertijd wel een fraaie zoektocht van wenst te maken.

`Wat kan kunst betekenen in deze tijd, in onze samenleving´, dat is, kort samengevat de queeste die leidraad is in het oeuvre van Simon Woudwijk. Elk werkstuk vormt onderdeel van die zoektocht naar het waarom van de kunst in al zijn geledingen, in al zijn disciplines. En met elk kunstwerk toont Woudwijk aan dat geen vorm, geen beeld constant blijft maar steeds weer verandert en steeds weer opnieuw ontdekt kan worden, geplaatst in een andere context, in een andere techniek, in de ogen van elke nieuwe toeschouwer. Zo is het de ene keer de herinnering die het beeld aantast, een ander keer de kunstenaar zelf die het beeld uiteen haalt, inzoomt en het detail een nieuw leven geeft. En dan blijkt de bestaansgrond van kunst het vermogen te zijn om het veranderlijke van het eeuwige, een eeuwenoud onderwerp van filosofen, vorm te geven en te verduidelijken.

Wetend van deze zoektocht, dringt de vraag zich op wat voor kunstenaar Woudwijk is. Een denker, getormenteerd wellicht? Niets van dat al: wanneer je zijn kunstwerken zelf bekijkt, dan zie je een schilder puur sang waarbij het uitsmeren van de verf, de druipers en de spetters, groot  plezier verraden. Dan is daar de fotograaf die speelt met sluitertijden, die tovert met licht en probeert de tijd te bevriezen op de gevoelige plaat. Het kind in de man die met takjes en steentjes bouwt, zwerft langs mystieke menhirs, zijn schatten omgiet in brons. Wie de basis thema´s van Woudwijk heeft leren kennen, kan zelf een zwerftocht beginnen langs de wielen, de stromende vormen, de wachters. En net als Simon Woudwijk delen in de  verwondering over zo´n enorme veelvormigheid die zijn simpele basisvormen telkens weer aannemen in evenzo vele zijwegen, experimenten, kunstwerken.

Zolang de verwondering duurt, blijft alles stromen.

Brenda Schipper, kunsthistoricus.

EN

Born in 1958

1980-1984 academy of fine arts in Rotterdam.          

Method

My work has developed from collages employing various techniques (including photography), through landscape impressions in which signs of human activity (fences) or presence (shadows) are evident, via work incorporating clear symbols (for instance, until recently “the guard”) to work where the emphasis lies on fantasy and individual experience. Into this I incorporate elements such as time and eternity (represented by a wheel). The structure of the paint has become more and more important and, besides being a tool, manifests itself as an independent visual element.

Recent works in the series “filtered images, transgression” are composite works that illustrate mankind’s combined world of concrete data (sensory world) and abstract patterns (concepts). In this context photographs refer to the sensory world and the integrated painted parts to abstract processes. They help the individual to visualize and develop an own image of the world, whereby personal experience contributes to its shaping and digestion.

Bronze sculptures

These sculptures are all unique pieces, cast in “cire perdue” (lost wax technique). Modeled with natural materials, they present a synthesis of nature and culture: Nature through the use of materials (tree branches) and culture through the configuration; man (guard) but also here a wheel (time, eternity): Nature (branches) is connected to time (wheel).

Photography

Through photography my main objective is to get “under the skin” of my own work. By isolating details or by recording works (bronze sculptures or parts thereof) in their natural surroundings I expose the “artist’s handwriting” and aim to relate this to time, thereby creating a natural context through which the original work can be experienced.

Brenda Schipper, Art Historian.

DE

Geboren in 1958

1980-1984 Kunsthochschule, Rotterdam

Ausdrucksmittel:

Seit meinen Collagen, die ich mit verschiedenen Techniken realisiert habe (Fotos), hat sich mein Werk ständig entwickelt, von Landschaften mit Indizien von menschlichen Aktivitäten (Palisade) oder Erscheinungen (Schatten) bis hin zu Kompositionen mit ausdrücklichen Symbolen (z.B. das neuere Thema des „Wächter“) und Werken, wo die Fantasie und die individuelle Erfahrung überwiegen. Elemente wie die Zeit oder die Ewigkeit (durch ein Rad dargestellt) sind in meine Werke eingebaut. Das verwendete Ausdruckmittel – in diesem Fall die Malerei – übersteigt seine Funktion als Mittel zum Zweck, um sich vielmehr als autonomes plastisches Element zu manifestieren.

Die neueren Werke der Serie „filtered images, transgression“ sind Polyptychen, die den Gedanken zum Ausdruck bringen, dass der Mensch in einer Welt lebt, der zum einen Teil durch konkrete Gegebenheiten (sensorielle Welt) und zum anderen aus abstrakten Vorstellungen (z.B. Begriffen) zusammengesetzt ist.

Die Fotografien einerseits verkörpern die sensorielle Welt, während andererseits die gemalten Teile abstrakte Vorgänge ausdrücken. Der bewusste Mensch beruft sich darauf, um sich eine individuelle Vision der Welt zu schaffen, wobei das Umfeld der Wahrnehmung die Art, wie die Eindrücke sich bilden und ansammeln, beeinflusst.

Bronzen

Jede einzelne meiner Bildhauereien ist ein Unikat und wird nach der Technik der verlorenen Form gegossen und mit Hilfe natürlicher Werkstoffe modelliert. Meine Werke drücken so eine Synthese von Natur und  Kultur aus, erstere durch den benützten Werkstoff (Äste), zweitere durch das dargestellte Element: Der Mensch (Wächter), aber auch das Rad (Zeit, Ewigkeit). Die Natur (Äste) ist mit der Zeit (Rad) verbunden.

Fotografie

In meinen Bildern will ich vor allem  meinen eigenen Werken treu bleiben. Durch die Isolierung gewisser Einzelheiten oder durch das Einfügen eines Werkes (Teil einer Bronze) in eine natürliche Umwelt stelle ich die „Schrift des Künstlers“ dar und probiere gleichzeitig, die Relation mit der Zeit wachzurufen und ein natürliches Umfeld zu schaffen, das einen anderen Zugang fordert.

 Brenda Schipper, Kunsthistoriker

FR

Né en 1958

1980-1984 Ecole des Beaux-Arts, Rotterdam

Moyens d’expression :

Depuis mes collages réalisés selon différentes techniques (photos) mon œuvre a évolué sans cesse, en passant par des paysages aux indices d’activité humaine (palissades) ou de présences (ombres), vers des compositions aux symboles explicites (p.ex. le thème récent du “gardien”) et des œuvres où l’imagination et l’expérience individuelle prévalent.  Des éléments tels que le temps et l’éternité (représentée par une roue) sont incorporés dans mes œuvres.  La matière utilisée – dans ce cas la peinture – dépasse sa fonction utilitaire pour se manifester davantage comme élément plastique autonome.

Les œuvres récentes de la série “filtered images, transgression” sont des polyptyques qui expriment l’idée que l’homme vit dans un monde composé en partie de données concrètes (monde sensoriel) et de notions abstraites (p.ex. des concepts).  Ici les photos incarnent le monde sensoriel, tandis que les parties peintes expriment des processus abstraits.  L’homme conscient s’y réfère pour se créer une vision du monde individuelle, quoique le contexte de la perception influence la façon dont les impressions se forment et s’assimilent.

Bronzes

Chacune de mes sculptures est une pièce unique coulée selon la technique de la cire perdue, modelée à l’aide de matériaux naturels.  Ainsi mes œuvres expriment une synthèse de la nature et de la culture, la première symbolisée par le matériel employé (branches), la seconde par l’élément figuratif : l’homme (gardien) mais également la roue (temps, éternité).  La nature (branches) est associée avec le temps (roue).

Photographie

Dans mes photos je veux surtout rester fidèle à mes propres œuvres.  Par l’isolation de certains détails ou l’insertion d’une œuvre (partie d’un bronze) dans un environnement naturel, j’expose “l’écriture de l’artiste” tout en essayant d’évoquer la relation avec le temps et de créer un contexte naturel qui incite à une approche différente.

 Brenda Schipper, Historien de l’art